søndag 22. mars 2009

Naturens Kontraster (Skrim)




Hverdagen innebærer for min del, 9 timer daglig på grå asfalt, hektiske arbeidsplasser og mennesker på alle kanter. Men så kommer endelig fredagen igjen. Og atter en gang kan jeg la jobb være jobb, og komme meg ut i en verden der stress er et fremmedord.For i naturen går dagene som de pleier. Her går man ikke etter minutter og sekunder. Men om dagene går som de pleier er ingen dager allikevel like.Det fikk jeg og Håkon S erfare, da vi, tidlig lørdags morgen igjen tok turen til Skrim. Vi spente på oss skiene, og gikk inn i den flotte naturen med blå himmel og påskesol.Nå skal det nevnes at jeg ikke er noen dreven skiløper, og bedre ble det ikke med blytung ryggsekk og bakglatte ski. Det ble mange stygge fall den dagen ja...Men vi kom oss etter hvert inn til ei myr, såpass langt fra skiløypa, at vi var sikre på å få være i fred.


Etter mye god mat og en kopp varm kakao, krøp vi inn i hvert vårt telt og sa god natt.Sent på kvelden begynte det å blåse, og vi kunne ligge å høre vinden som suste i tretoppene. Og nå var vi spente på hvordan søndagen ville bli.På morgenkvisten stakk jeg hodet ut av teltet, og vinden hadde løyet. "Det ser ut til å bli like bra som igår!" sa jeg til mannen i naboteltet. Men jeg er nok heller ingen dreven meterolog, for en halv time senere lavet snøen ned, og de grønne teltene var snart dekket av hvit snø.


Men like fort som snøen kom, forsvant den igjen. Og vi kunne gå tilbake i det samme knallværet som dagen før.
Utrolig spennende å være ute i naturen, og få oppleve kontrastene der ute.
Hva hadde norsk natur vært uten sorger og gleder blant fugler og dyr.
Eller uten værskiftningene og lysforholdene.
Og hva hadde vel norsk natur vært uten alle årstidene, perfekt inndelt i fire perioder, alle med sine flotte særpreg.