søndag 19. juli 2009

Øde Landskap

Ingenting er så deilig som å komme til en plass der man kan ha store skogområder helt for seg selv. Denne helgen dro jeg til en slik plass, der det skal godt gjøres å treffe folk. Og at det i løpet av et døgn denne helgen skulle komme 90mm nedbør, la ingen demper på stemningen.


Jeg dro fredags kveld etter jobb. Og på vei innover fikk jeg se både traner og fiskeørn. Om det så var på flere hundre meters hold, så var dem i alle fall der! Tidlig på lørdagen tok jeg beina fatt og ruslet oppover og innover i flott sørnorsk skogslandskap. Og som de hadde meldt, gikk det ikke lang tid før regnet fosset ned. Heldigvis var det, til å begynne med, perioder med opphold, slik at jeg rakk å forevige noe av den flotte naturen. For naturen der oppe er virkelig flott. Store myrområder med krokfuru og skrinne grantrær på alle kanter. Bratte fjellskrenter og hundrevis av små tjern og myrpytter. De større vanna der oppe huser både storlom, kvinand og svartand. Og elg ser jeg spor av rett som det er. Og er man riktig så heldig, så kan man få et glimt av hjorten også.


Jeg besøkte området for første gang i våres, og skjønte fort at det ble flere turer opp dit. Fra en og samme sitteplass kunne jeg observere kvinand, svartand, storlom, strandsnipe, fossekall, gjøk og orrfugl. Denne gangen derimot, var det ikke mye dyr å se. En og annen bokfink og en flokk med furukorsnebb var alt jeg så på turen. Men pøsende regn og vind som røsket i tretoppene var mer enn stor nok naturopplevelse for min del. Veldig fasinerende å være ute når været er som verst. Og i alle fall i landskap som dette.


På vei hjem, kom jeg over en liten fugleunge, som jeg mener må være måltrost. Den satt midt i veien nesten urørlig. Jeg knipset et par bilder før jeg forsiktig bar den opp i skogen. Fikk også se et rådyr som tok seg en lengre svømmetur.
En flott helg ble det. Og jeg gleder meg til flere turer i det samme området!