onsdag 14. oktober 2009

Høsttur til Gjøvdal

I forrige uke var jeg og Fredrik S på hyttetur i Gjøvdal i Aust Agder.
At vi la feriedagene til vanlig hverdag angret vi ikke på. På de tre dagene vi vandret rundt i skogene traff vi ikke et eneste menneske, og det føltes som om vi hadde hele skogen for oss selv.
Men alene var vi slettes ikke. I løpet av den første dagen så vi både Kongeørn, Orrfugl, Elg og Rådyr. Nå skal det sies at jeg selv tilfeldigvis var en tur i skogen for å hente pinner til bålet idet kongeørna kom seilende under leirplassen våres. Så jeg fikk ikke noe glimt av ørna. Men på vei tilbake til hytta gikk vi rett på en elg som slapp oss så nært som ca 15-20 meter før den bestemte seg for å ta beina fatt. Og da hadde jeg fått min dose opplevelse jeg også.

Dagen etter ble nok en opplevelsesrik dag. Det startet da vi tidlig om morgenen satt rolig ved et myrområde og hørte orrfuglene begynne å spille. Og det gikk ikke lang tid før det boblet rundt oss på alle kanter. At orrfuglene spiller på høsten var vi klar over, men at det skulle bli slikt et leven hadde vi ikke ventet oss. På en av myrene talte vi så mange som ti orrhaner.

Videre derfra gikk turen til et nytt flott område som rommer store myromåder med hundrevis av små og store vann. Her slo vi leir rett ved et elveutløp, og kunne se fossekallen som stadig var opptatt med et eller annet. Deretter var det rett hjem til hytta for å hvile beina. For dette var en dag med mange timers fottur.

Siste dagen satt vi stort sett på samme plass for å prøve oss på en fossekall vi fant ved elva langs med veien, men uten hell denne gangen.

Alt i alt ble det en minneverdig tur med store naturopplevelser.
Og selv om de virkelige blinkskuddene på kameraet uteble, ville de uansett ikke blitt bedre enn de bildene vi sitter igjen med oppi hodene våre!
Takk for en knalltur Fredrik.