tirsdag 27. april 2010

Fugleleik i skog og myr

Etter å ha fått innvilget to dager fri fra jobben, lå alt til rette for å bruke helgen ute i naturen. Og i disse tider er det fugleleik som står i fokus.


Fredag dro jeg sammen med Rune Olsen oppover i de dype skoger i Aust Agder. Målet var et myrområdet, hvor jeg tidligere har observert endel orrfugl. Vi så noe møkk her og der, men ikke noe som liknet en skikkelig leik. Vi la oss allikevel til under noen små furutrær, uten de helt store forventningene. Vi hørte riktig nok et par orrfugler på kvelden, og Rune hørte perleugla i det fjerne. Men håpet om leik var ikke så store.
Men da klokka hadde passert 0400 lørdag, hørte vi lyder. Og så var orrfuglene igang. Ikke lenge etter jallet det fra alle kanter.


Uvitende om hvor selve leiken var, hadde vi lagt oss litt ulagelig til for fotos. Men noen bilder ble det allikevel. Og den flotte opplevelsen kan ingen ta fra oss. Vil tippe at det spilte rundt 20 orrhaner i området. Sånt blir det leven av.


Det ble med den ene natten, da Rune måtte hjem til kone og barn. Men da vi kom hjem til lapp om at kone og barn hadde dratt, og ble borte til dagen etter, drøyet det ikke lenge før vi var på vei til skogs igjen. Men vi hadde ikke kjørt lenge før vi ble innhentet av sunn fornuft. Med noe usikker værmelding, og flere timers kjøring, så vi det mest fornuftig å bli hjemme.


Søndag pakket jeg igjen ryggsekken. Denne gangen satte jeg kursen mot Numedal i håp om å få oppleve tiurleik for første gang. Jeg dro tidlig for å kunne bruke dagen til å finne meg en god plass. Og ved syvtida på søndag kveld lå jeg igjen i kamuflasjeteltet, klar for nok ei natt ute i det fri.



Og tidlig på morrakvisten kunne jeg så vidt høre klukking et stykke unnna. Og ikke lenge etter hørtes kraftige vingeslag. Nok engang hadde jeg bommet litt med valg av teltplass. Men jeg var såpass nærme, at jeg stadig kunne skimte storfuglen som satt å spilte et stykke unna. Bilder av fugl ble det lite av denne gangen også. Men dette var allikevel en naturopplevelse jeg aldri vil glemme.


Jeg hadde nå valget mellom å bli ei natt til i tiurskogen, eller sette kursen mot Aust Agder igjen.
Har vært mye ute uten å få uttelling på bildefronten i det siste, så valget falt på orrfuglmyra i Aust Agder. Nå hadde vi lokalisert leiken, og mulighetene var store for gode bilder. Det var i tillegg meldt om godt vær.


Dro igjen alene innover i Aust Agder, og etter å ha knipset et par bilder av sangsvanene fra veien, gikk jeg oppover lia mot orrfuglmyra. Og jeg kjente på beina at dette ble siste dag med tung sekk på ryggen. Når snøen i tillegg var nokså blaut, var det vanskelig å ta seg fram, selv med truger.
For tredje gang denne langhelgen, tilbragte jeg natten i kamuflasjeteltet. Og hvilken kveld og natt det skulle bli. Ikke lenge etter leggetid, landet et par orrfugler på myra, og begynte å spille som om det skulle være soloppgang. Men de forsvant like fort som de kom, og denne gangen fikk jeg også høre den trolske hukringen fra perleugla som holder seg i området.


0410 tirsdag morgen, kom den første orrfuglen på myra, og de andre etter. Endelig var det tid for å fyre av serier med bilder. Orrfuglene spilte helt til klokka var 0745, og sola stod da høyt på himmelen.
Jeg kunne dra hjemover etter nok en opplevelsesrik natt i skogen, og ekstra fornøyd, etter å ha fyllt opp minnebrikka.