fredag 9. april 2010

Tranedansen 2010

I påska var det igjen duket for en tur til Hornborgasjøen i Sverige for å oppleve tranedansen på nært hold. Det har med tida blitt en tradisjon for meg, da dette er fjerde året jeg er der nede.
Denne gangen dro jeg nedover på skjærtorsdag sammen med Hans Jørgen Hovelstad. Og fikk etterhvert selskap av Odd Lie og dattera hans. Og ved Hornborgasjøen ventet også Arve Sommero, som dro nedover et par dager før.
Litt foto ble det tid til på torsdag kveld, da vi befant oss ved tranedansen, på sjøens sørside. Der traff vi også Trond Berg fra naturredaksjonen i nrk, som var blid og imøtekommende, og like engasjernde å høre på også utenfor tv-skjermen.


Så kom dagen da vi skulle sitte i fotosjulet. Vi ankom plassen ca kl 0500, og gikk ned til hvert vårt sjul, der mesteparten av utstyret hadde ligget siden kvelden før. Det ble en knallstart, med fine farger på himmelen og skiftende lysforhold. Tranene kommer i små og store flokker til vannet i grålysningen, etter å ha tilbragt natta ved kysten. Til kysten drar tranene hver eneste kveld, og står da et stykke ut i vannet for å beskytte seg mot rovdyr. Og når det igjen gryr av dag, så flyr dem inn til tranesjøen for å spise og danse. Dette er siste stoppested før tranene skal hvert til sitt for å finne en passende plass å hekke. Kanskje på ei bortgjemt myr langt inn i de dype norske skoger.



Med 17 timer i kamuflasjen på selveste langfredag, burde vi ha god tid til å få tatt litt bilder. Men tida går allikevel nokså fort når man sitter der med tranene på kloss hold. Og spesielt de første og de siste timene med fint lys. Midt på dagen kan derimot timene bli litt lange. Og da er det moro når man får besøk en ikke hadde regnet med på forhånd. Jeg var så heldig å få besøk av et Stjertand par som ble værende en liten stund foran fotosjulet. Dette var en flott opplevelse, da jeg bare har sett denne anda en gang tidligere på laaangt hold.

Lørdag var det tid for å sette kursen hjemover. Og på veien skulle vi innom et par plasser i nærheten som skal huse bra med fugler og dyr. Men det var tydelig at våren er sent ute i år, og flere vann var helt eller delvis islagt. Noen fine opplevelser ble det likevel.

En tur til Hornborgasjøen, kan jeg anbefale på det varmeste. Og skal man inn i fotosjula og få tranene på kloss hold, må man være tidlig ute med bestilling. Allerede høsten før er det åpent for bestilling.

Jeg ser ikke bort ifra at jeg tar turen til Hornborgasjøen igjen til neste år. Men da skal jeg heller bruke tiden i området rundt selve sjøen og ikke i kamuflasjene. Området rundt Hornborga er et utrolig flott og variert område, med masse fugle og dyreliv. Det er en kjempeplass for naturfoto, både av dyrelivet og landskapet rundt. Gamle falleferdige småbruk, og små koselige tettsteder byr også på mange flotte motiver og fotomuligheter.