onsdag 21. april 2010

Vår i lufta!

Etter en lang og kald vinter, er det godt å se at skogen igjen våkner til liv.
Og selv om enkelte dager på jobben blir lange, er det allikevel lys nok til å ta en tur ut på kvelden. Og til slike korte kveldsturer, er det spesielt èn plass jeg ofte besøker.


Gjennestadvannet i Stokke er en koselig plass med et spennende og variert fugleliv. Og dette er ikke bare samlingsplass for fugler, men også for folk med kikkert. Nesten hver eneste dag på denne tida kommer fugleinteresserte innom for å se fugl og slå av en prat.



Til tross for mye skiftende værforhold den siste uka, med både regn, snø og haglbyger, har det tross alt vært for det meste sol. Og da er det moro å ta en tur i skogen i området med kamera på skuldra.


En kveld var jeg så heldig å treffe på Jernspurven, som jeg kun har sett et par ganger tidligere. Ellers er det masse annen småfugl å se. Men det flotteste i skogen på denne tida må være å sitte å høre trostene, som virkelig fyller lufta med vakker sang.


Ingen tvil om at Gjennestadvannet er en flott plass. Men det skal sies at det er blitt gjort store inngrep i naturen rundt, og området har krympet en hel del de siste åra. På en av sidene dundrer tungtransporten forbi på E18. På sørsida Ligger Storås skianlegg som var vertskap for årets ski-nm. På en tredje side ligger Borgeskogen industrifelt, som har vokst mye de siste åra, og som fortsatt spiser seg innover i skogen. Det gjør meg trist å gå tur i det flotte skogområdet, og plutselig er alt man ser store steinblokker og store anleggsmaskiner som står klare for å rive vekk en ny bit at det flotte dyrelivet ved Gjennestad. Ikke vet jeg hvor grensene i området går, men jeg håper de snart er nådd...