søndag 30. mai 2010

Nattergalen ved Fiskum Kirke



For en god stund siden så jeg en episode av ut i naturen om Gamle Fiskum Kirke. Den handlet i hovedsak om fuglelivet i området rundt kirken, og nattergalen var en av dem. Etter det har jeg ofte tenkt på å ta turen dit. Og fredag fikk jeg endelig somlet meg til å ta turen. Og med meg hadde jeg et sterkt ønske om å oppleve nattergalen for første gang.


Jeg var framme ved Fiskumvannet ca kl 19. Jeg parkerte bilen, og spaserte nedover mot den gamle kirken. Og visst var det et spennende området. Stien fra veien gikk ned langs elva i frodig løvskog, og fuglene kvitret på alle kanter. Da jeg var nesten nede ved vannet fikk jeg øyet på kirken, som lå fint til med utsikt over Fiskumvannet. Et stykke utpå vannet lå en liten flokk med ender. Og etter en nærmere titt med kikkerten, viste det seg at en av dem var en knekkand. Spesielt godt bilde ble det ikke. Men det ble en ny art i arkivet. Alltid spennende med nye arter.


Sivspurven holdt også til nede ved vannet, og det passet bra å ha noe å gjøre mens jeg ventet på sommernatta. Ikke så lett å fange sivspurven der den flakser omkring i tett krattskog, men ved et par anledninger satte den seg noe bedre til.
En liten trosteunge satt også i nærheten og maste etter mat. Og mat fikk den, for trostemor var ikke langt unna.



Når kvelden kom, valgte jeg meg ut en plass, og satte meg til for å lytte. Og jeg skulle ikke sitte lenge før jeg fikk høre noen flotte og kraftfulle toner fra krattet. Og ikke lenge etter fikk jeg se snurten av den idet den flyttet seg fra en busk til en annen. Endelig fikk jeg se nattergalen. Klokka var passert kvart på elleve, og med dårlig lys og tett krattskog, kunne jeg bare glemme å ta bilder. Men å få høre nattergalen en flott sommerkveld var mer enn stor nok opplevelse for min del, og den satte et perfekt punktum for en flott tur!
En tur til Fiskum kirke er absolutt å anbefale.