onsdag 18. august 2010

Fugler på trekk


August er en god tid, hvis man vil se vadefugler på trekk. Har brukt noen timer på vadefuglfoto den siste tiden. Og har klart å fange flere nye arter på brikka. Bildekvaliteten har vært noe varierende, men jeg har absolutt fått bilder jeg er fornøyd med. Og selv om det i utgangspunktet var vadere jeg var på jakt etter, så ble det nok flere bilder av andre fugler.


Som vanlig drar jeg tidlig ut på mine turer. Og det betaler seg ofte i gode opplevelser, og godt fotolys. På en av turene kom jeg over et rådyr som slapp meg nokså nært før det forsvant inn i krattskogen.


Nede ved vannkanten, er vadefuglene allerede på plass. Men de må finne seg en annen plass mens jeg setter meg til med kamuflasjenettet over hodet. Men etter litt venting, så kommer fuglene sakte men sikkert tilbake igjen.


Linerler er det mye av. Og de kommer på bare få meters hold selv uten kamuflasje. Og med det spesielle miljøet som tidevannet lager, kan dette også by på spennende motiver. Sanglerka var også ofte i nærheten av plassen jeg satt. Den gjemte seg stort sett nede i gresset, men viste seg frem ved et par anledninger.


Brushaner var av fuglene jeg ikke hadde bilder av fra før. Derfor var det artig da jeg og Håkon S fikk se en flokk på fint hold. Riktignok tok de fort til vingene da de så oss, men det ble noen ok fluktbilder av dem. Senere fikk jeg forklart at dette var en flokk ungfugler, da de voksne fuglene allerede har dratt sydover. En slik flokk med ungfugler har visstnok stor variasjon i farge og størrelse. Moro når man treffer folk med god kunnskap. Da har man mye å lære.


Ellers var lappspove, sotsnipe og rødstilk arter jeg ikke hadde bilder av fra før, som jeg fikk det man kan kalle dokumentasjonsfoto av. Nå derimot, har jeg tatt turen til Stjørdal for å forsøke å bli student, så jeg håper å få oppdatert bloggen med bilder fra trøndelagsskogene etter hvert.