mandag 6. september 2010

I Gammalskauen

Har bodd i Stjørdal, eller nærmere bestemt Hegra i ca tre uker nå. Veldig mye tid til foto har det ikke blitt til nå, men noen småturer i områdene inn mot svenskegrensa har det blitt. Avstanden mellom kyst og fjell er veldig liten i forhold til hva jeg er vant til. Men selv om området her innbyr til mye variasjon, så er det allikevel skogen og fjellet som lokker mest når jeg skal ut på tur. Og da er det selvfølgelig gammalskauen som gir meg den beste opplevelsen.


Et av områdene jeg har besøkt er Indre og Ytre Sonvatnet et stykke øst for Stjørdal. Her er det flotte turmuligheter både i fjellterreng og skogsterreng. Bildet over er to bilder som er satt sammen fra Ytre Sonvatnet.
I dalen som går fra Sonvatnet ned mot Stjørdalselva, er det også flott terreng, bare man kommer seg forbi de nedre delene av dalen, som i stor grad er preget av hogst.


En liten tur i fjellområdene sør for Meråker fikk jeg også tid til sist helg. Og dette var områder jeg helt sikkert skal tilbake til. Fantastisk natur og lett framkommelig. Landskapet gir allerede de første tegnene på at høsten er i anmarsj, og vi går en utrolig flott tid i møte.


Hvis alt går etter planen, så går turen inn til svenskegrensa til helga. Satser på en overnatting i teltet. Og jeg gleder meg til å oppleve det flotte landskapet i kveldssol og morrasol.