lørdag 11. september 2010

I grenseland


Så var jeg endelig klar for min første telttur siden jeg flyttet nordover. Været har vært helt strøkent den siste uka, og i følge værmeldinga skulle dette bli den siste natta med fint vær. Så da jeg var klar fredag ettermiddag, suste jeg over svenskegrensa, uten egentlig å ha lagt noen plan. Jeg fikk tak i et kart over området, og valgte ut en helt tilfeldig plass på kartet.



Jeg satte fra meg bilen og trasket innover i retning Storsnasen, en fjelltopp på 1461moh. Til å begynne med gikk jeg gjennom flotte kulisser, med gammalskau på alle kanter. Og da jeg kom ut på andre sida, åpnet terrenget seg til et enormt myrområdet, med flott utsikt til fjella rundt. Jeg hadde på ingen måte planer om noen fjelltur, så jeg fant en liten treklynge et stykke bort fra stien, så jeg var sikker på å få være i fred, og slo opp teltet med det samme.


Det ble en fantastisk kveld, med klar himmel og behagelig temperatur. Bildet over er tatt rett ved teltplassen, og Snasahögarna skimtes i bakgrunnen. En bedre overnattingsplass kunne jeg neppe håpet på. Det gir meg så mye ro i sjela å få ligge ute. Har vel aldri ligget i telt så langt fra hjemlige trakter, men allikevel følte jeg meg mer hjemme nå enn jeg har gjort siden jeg flyttet til Trøndelag. Det er slike øyeblikk jeg lever lenge på.
Etter ei behagelig natt våknet jeg opp dagen etter til grått vær og kraftige vindkast. Og fjelltoppene som lå badet i sol dagen før, var nå omgitt av mørke skyer, og tung tåke. Men nedbør ble det ikke, så derfor fikk jeg mulighet til å leke meg litt med trær i bevegelse og lang lukkertid. Spesielt moro nå som høstfargene har inntatt fjellheimen.


Etter hvert tittet sola forsiktig fram igjen, og jeg gledet meg til å traske gjennom gammalskauen på vei til bilen. Og høstfargene har satt sitt preg også i den tette granskauen. Innimellom alle granene står en og annen bjørk og liver opp med sine gule blader, og vegetasjonen på skogbunnen er stedvis svært fargerik.


Nok en tur er tilbakelagt. Og nok engang var det en vellykket tur, med mange gode inntrykk.