søndag 26. september 2010

Vintern kommer!


Tidlig søndag morgen dro jeg en tur over til nabolandet igjen. Denne gangen gikk jeg gräslidfjellet til topps 1075 moh. Der hadde den første snøen lagt seg. Mye snø var det ikke, men nok til å kjenne hvordan det var å ha snø under føttene igjen. Er nok ikke sikkert at denne snøen blir liggende så lenge, men det er i alle fall en advarsel om at vinteren er rett rundt hjørnet.


Og med snøen har vi muligheter for å kunne se litt av dyrelivet, selv når dyrene ikke er tilstede. Å finne og tyde spor er gøy. Så flere reinsdyrspor oppover mot toppen, selv om dette sannsynligvis bare er snakk om tamrein. Ellers så jeg både revespor og spor etter ryper.
En annen ting som fanget min oppmerksomhet var en stor ring rundt sola. Ringen skyldes visstnok iskrystaller lang oppe i atmosfæren. Ikke så lett å få gode bilder av, men artig allikevel.


Ellers så jeg lite dyr på fjellet. Nedover i fjellbjørkeskogen og i gammalskauen var det derimot litt mer liv. Flere ryper flakset opp fra bakken på vei opp. Og nede i skogen var det både flaggspett og meiser å se. Og til min store begeistring fikk jeg også selskap av lavskrika på vei nedover. Har aldri før sett denne fuglen, derfor var det ekstra moro når den dukket opp, bare et par små meter unna. Neste gang jeg besøker disse områdene, så skal telen være med.


Nok en flott tur i nabolandet, og det blir flere turer i tiden som kommer. Det er sikkert!