søndag 10. oktober 2010

Stemningsrapport fra fjellheimen

Det er omtrent en måned siden jeg sist var på telttur. Og denne helga tok jeg igjen med meg teltet og dro innover mot svenskegrensa. Men denne gangen holdt jeg meg på norsk side. Parkerte i Teveldalen fredag ettermiddag og ruslet oppover mot Skurdalssjøen i strålende vær. Etter ca 2,5 timers gåtur, med noen pauser, slo jeg leir ved noe som heter Skillertjønna. Og innen jeg var ferdig med å slå opp teltet hadde mørket kommet sigende. Fyra opp vinterns første bål med noen visne briskekvister, og fikk meg litt mat før jeg tok tidlig kvelden.



Dagen etter ble nok en strålende dag. Og etter å ha hevet i seg et par skiver med syltetøy, tok jeg en rusletur i området. Ikke veldig mye dyr å se i fjellet denne gangen, men fikk se noen enorme flokker med gråtrost. Og lemen har jeg sett mye av på de siste turene i fjellet. Og denne gangen fikk jeg så ørene flagra, da en lemen tydeligvis syntes at jeg ble litt for nærgående. Ellers så jeg noen dompap, en del meiser og to lavskriker på vei ned til bilen. Ellers er jeg overasket over hvor lite folk jeg treffer i fjellet her. Så ikke et eneste menneske på turen.


Utrolig flott på fjellet nå, og lett å ta seg fram. Men i følge værmeldinga er vinteren rett rundt hjørnet. Og for alt jeg vet kan det hende snøen er i ferd med å legge seg i skrivende stund.


Nå blir det noen dager med skolearbeid og kanskje noen dagsturer i skogen her i nærheten. Og går alt etter planen er det duket for tur til Dovre i slutten av måneden.