onsdag 5. januar 2011

Skogen der hjemme!


Vi bor i et land med flotte naturområder. Uansett hvor i landet man bor, er det ikke lang vei ut i skog og mark. Har etter hvert besøkt mange flotte plasser rundt om i vårt langstrakte land. Og det er fortsatt mange plasser jeg gjerne vil besøke. Det er først og fremst i skogen jeg trives, og da er muligheten mange. Allikevel er det ingenting som er så godt som å traske rundt i skogen der hjemme. Her er jeg kjent, og jeg føler en spesiell tilhørighet til disse områdene. Å finne roen i disse skogene er ingen kunst.


I slutten av desember var det tid for ferie, og da gikk selvfølgelig turen hjem til Sandefjord. Her er veien kort, enten man vil ut i skogen, eller ned mot kysten. Det ble selvfølgelig mest skogsturer for min del. Været var varierende til tider. Men alt har sin sjarm, og det er like godt å kjenne snøen piske i ansiktet, som å stå å nyte soloppgangen på en av de store myrområdene i skogen.


Og når nysnøen har lagt seg, er forholdene gode for å tyde sporene i området. Og i skogen her hjemme er det godt med dyreliv. En dag jeg og Rune Olsen var ute, var vi heldige og fikk se en hare i flott vinterdrakt. Rådyr ser man opptil flere ganger på en liten tur. Og både rev og elg er det sjanse for å møte på.


I ei elv lengre inn i terrenget holder fossekallen til vinterstid. Og etter kulda vi har hatt så langt i vinter, er det ikke mange åpne plasser igjen nede i elva. Der det fortsatt er åpent vann er det trangt om plassen, og det er ikke uvanlig at det blir litt slåssing fossekallene imellom. Med tett skog på begge sider av elva, er det ikke mye sol som slipper til i løpet av vinteren. Men ved vannet der elva kommer fra, åpner landskapet seg, og sola treffer skogen på andre sida.


Turene jeg har hatt i skogen der hjemme har gitt meg utrolig mange flotte naturopplevelser. Og jeg ser ingen grunn til å reise land og strand rundt for å oppleve flott natur.
Jeg leser en del natur og fotomagasiner, og har den siste tiden lagt merke til at det er stort fokus på turer til kjente områder. Har sett utallige bilder fra blant annet Svalbard, Afrika, Canada og andre kjente plasser. Det er sikkert flotte opplevelsesrike turer. Men ikke glem at vi har noe av verdens flotteste natur rett utafor døra.