tirsdag 11. januar 2011

Vinter på Mølen


Som noen kanskje har skjønt, så er jeg en skogens mann. Men naturen ved kysten har også mye vakkert å by på.
I juleferien tok jeg et par turer til Mølen, utenfor Stavern I Larvik. Dette er Norges største rullesteinstrand, og ble formet etter siste istid. Her er også mange gravrøyser, og de mørke bergartene på en odde kalt Saltstein, vitner om en gammel vulkan. Mølen er også en populær raste og hekkeplass for fugler.


 

Vinterstid kan det derimot virke nokså forlatt og øde på Mølen. Men spor i snøen tyder på at det er bra med både hare og rådyr her ute også på denne tida av året. Og spennende fuglearter kan observeres året rundt. Fjellerkene på bildet under traff jeg nyttårsaften for et par år siden.


Men denne gangen var det først og fremst landskapet som skulle foreviges. Og for dem som liker å fotografere, eller bare nyte landskapet, så er Mølen rette plassen å besøke. På denne tida er det heller ikke mye mennesker her ute, og man kan ha hele plassen for seg selv.


Den siste tida har jeg fått sansen for landskapsfoto, og jeg kommer til å bruke mye av tida som kommer til å prøve å ta flere og bedre landskapsbilder.
Det er mye flott natur der ute som bør foreviges, og med skiftende vær og flere årstider, kan det samme landskapet forandres totalt fra en dag til en annen.
Bildet under er fra i fjor vinter.


Mølen er nok en plass jeg kommer til å reise tilbake til mange ganger.