mandag 7. mars 2011

Fugler og fjell


Etter en lang periode uten noen særlige resultater på bildefronten, var det deilig og igjen kunne fyre løs med kamera på høyserie.

Søndag morgen traff jeg en opplagt Knut Børge Strøm på stasjonen i Stjørdal. Derfra gikk turen først til Nedre Leirfossen i Trondheim. Og her var det fugl ja…
Utenom sangsvaner og kvinender, så vi blant annet skarv, brunnakke, laksand og fossekall.


Den siste tida har jeg prioritert mye landskapsfoto. Men jeg skal si det var moro å ha fugler foran linsa igjen. Vi lå flate i vannkanten for å prøve å få en lav kameravinkel. Undertegnede var selvfølgelig godt forberedt, og hadde med seg laken som vi la under oss for ikke å bli våte. Det fungerte utmerket…... de første fem minuttene…


Etter å ha ligget i vannkanten en stund og trukket til seg nok vann, gikk turen nordover og østover mot svenskegrensa. Her har jeg vært flere ganger tidligere, og jeg liker disse områdene godt.


Bildet som Knut Børge er i ferd med å ta her, kan du finne på KBSnaturfoto sammen med flere bilder fra turen.


På bildet over ser vi Steinfjellet som ruver majestetisk over Teveldalen med sine 909 moh. Man kan nesten ikke ta et landskapsbilde her, uten å ha Steinfjellet i bakgrunnen.
Og rett før sola gjemte seg bak fjellet, fikk vi noen minutter med magisk lys. En kanonavslutning på en flott dag.