torsdag 24. mars 2011

Måneskinnstur til Sona

Lørdag for en uke siden dro jeg på tur sammen med et par andre, som også har forvillet seg fra Sandefjord og opp i de Nord-Trønderske skoger. Målet for turen var Ytre Sonvatnet, rett på utsiden av Skarvan og Roltdalen Nasjonalpark. Det skulle være fullmåne denne dagen, og hvis vi var heldige med været skulle det være en mulighet for å få noen måneskinnsbilder i løpet av kvelden. Og det begynte lovende. Rett før sola gikk ned åpnet det seg en luke i horisonten, og vi fikk noen minutter med fint kveldslys.



Men utover kvelden, ble hullene i skydekket mindre, og vi hadde vel egentlig mistet trua på måneskinn da vi fyra opp bålet og fant fram pølsene. Men plutselig kunne vi skimte lys over en av fjelltoppene. Skylaget sprakk opp igjen, og ikke lenge etter var månen oppe.


Resten av kvelden gikk stort sett med på å prøve å få den flotte stemningen inn på minnebrikka. Og ved ni tida ruslet vi tilbake til bilen med månen som lyskilde.



I løpet av tida jeg har bodd i Trøndelag har jeg hatt flere turer til dette området, men jeg har fortsatt ikke vært innenfor nasjonalparkgrensa. Men når snøen trekker seg tilbake, vil jeg ta med meg teltet og utforske den flotte naturen der oppe.


Skarvan og Roltdalen Nasjonalpark er 441 km2 og ble vernet så sent som i 2004. Det skal ha vært mye trafikk i dette området fra langt tilbake i tid, og derfor er området rikt på kulturminner, setergrender og rester etter gamle boplasser, i tillegg til vakker natur.