tirsdag 15. mars 2011

Ørn i Flatanger

Fredags kveld var vi på vei mot flatanger, jeg og Knut Børge Strøm. Målet for turen var ørneskjulet til Ole Martin Dale. Ved ti tida på kvelden parkerte vi bilen og gikk opp til skjulet. Jeg for min del var ekstra spent, da dette var første gang jeg hadde mulighet til å få nærkontakt med den fantastiske fuglen. At det er snakk om store fugler var jeg klar over, men når den første ørna brettet ut vingene og gikk inn for landing 0730 lørdag morgen, ble jeg allikevel overasket over det enorme vingespennet. Ikke lenge etter kom snøværet. Og det skulle vise seg at hele denne dagen skulle være preget av kraftig snøvær, og mye vind. Og det kan by på spennende motiver.


Mange bilder ble fyrt av utover dagen. Og våres begeistring ble ikke mindre da en flott Havørn lander foran skjulet. Maten turte den ikke å røre, men satte seg isteden flott til oppe i ei furu. Også her ble det mulighet for noen bilder i snøstorm.


Kvelden nærmet seg, og sultne var vi. Men først måtte bilen graves fram. Og jeg fikk gleden av å overrekke Knut Børge min gode biltema spade, forøvrig uten skaft, og fikk fanget det hele med kamera.


Etter en god middag, var vi igjen på vei opp til skjulet. Og etter en dag med masse besøk foran skjulet, hadde vi store forventninger for søndagen. Lesestoff er godt å ha med seg når ventetiden blir lang.


Og lesestoff fikk vi bruk for det meste av søndagen. En skidag var trolig grunnen til at ørnene holdt seg unna den dagen. Men en flott kongeørn tok seg allikevel tid til et lite besøk utpå ettermiddagen. Og selv om besøket var dårligere på søndag, var det allikevel en fantastisk helg.


Takker Ole Martin for en fantastisk opplevelse, og Knut Børge for en flott tur.


Har også forsøkt å ta levende bilder fra turen.
Håper de virker!