fredag 29. april 2011

Påske på Mølen

I slutten av april kunne tida gjerne stått still. Eller i alle fall gått litt saktere. Det er så mye som skal oppleves på denne tida. Og for en skogens mann, er det selvfølgelig skogsfugl som står øverst på ønskelista disse dagene.
Men først vil jeg gjerne fortelle om en tur jeg hadde til Mølen for snart to uker siden. Noen har nok lest og sett bilder fra turen tidligere. Hvis ikke bør det gjøres på Rune Olsens blogg.



Da er det vel unødvendig å si at Rune også var med på turen. På bildet over sittende å forevige landskapet ved Hallevannet i Larvik. Tåkedis i lufta gjorde at lyset denne morgenen ble veldig spesielt. Lyset var minst like fint da vi kom fram til Mølen.


Fugleliv er det nok av her ute ved havet, og de kanskje mest tallrike denne gangen var Tornirisk, som vi så mengder av i busker og kratt. Men ekstra moro ble det da vi fikk øye på en enslig Lappspurv, som heller ikke virket spesielt skremt over å få et par telelinser rettet mot seg. Mange bilder ble tatt, og denne gangen var det motlysbildene jeg ble best fornøyd med.



Mange andre fugler var også på plass, og det skal synges for full hals for å bryte igjennom med sin sang. Gulspurven presser strupen til det ytterste for å hevde sitt revir. Eller kanskje er det damene som skal imponeres.


Etter en lang vinter, der fremkommeligheten er best langs kysten, ser jeg frem til å tråle skogene på kryss og tvers i tiden som kommer. Fra nå av er det innlandet som gjelder. Og jeg håper å få lagt ut bilder av både Orrfugl og Tiur etter hvert.