tirsdag 31. mai 2011

Horndykker.... og ræva på en orrfugl

7. mai tok jeg med meg sovepose og gikk til skogs med planer om å tilbringe natta ute. Den beste tida for orrfuglleik var nok over, men jeg hadde fått vite om en orrfuglleik som jeg gjerne ville sjekke. På vei opp til myrområdet fant jeg et horndykkerpar som holdt seg ganske nært land på grunn av isen som fortsatt lå på vannet. Jeg stoppet bilen, og snek meg ned, og la meg flat i vannkanten.


Det var tydelig at horndykkerne ikke brydde seg stort om mitt nærvær. Og på det nærmeste var de faktisk innenfor nærgrensa til objektivet, som skal være ca 4,5m. Sola kom inn skrått bakfra, så lysforholdene var ikke det enkleste. Men jeg sparte ikke på kruttet av den grunn. Mange bilder ble tatt, og på noen av dem fikk jeg litt lys på hodet.



Sammen med et bilde av noen kvinender, som jeg tok tidligere på dagen, skulle det vise seg at det var horndykkerbildene jeg måte sette min lit til.


For orrfuglbilder ble det dårlig med. Joda… jeg fant orrfuglleiken, og det var bra med fugl. Problemet var bare at de kom sammen med sola, og med sola kom varmen, som igjen sørget for å tette objektivet med dugg. Jeg vil tro at det var på grunn av temperaturforandring. Men jeg har aldri vært plaget med dette tidligere. Prøvde å tørke av en gang, men rakk ikke mer enn ett bilde før det tettet seg til igjen. For øvrig et ræva bilde...


Men etter en vår med mye fritid sitter jeg uansett igjen med mange orrfuglbilder. Og noen ganger er det flott å bare sitte å se. Og det fikk jeg tid til…