lørdag 6. august 2011

Fugleliv på Blefjell

Har ikke vært mye aktivitet på bloggen i det siste for min del. Grunnen er rett og slett at jeg har hatt en sommerferie med mye tid i skog og mark, og lite tid foran pc skjermen. Turene har stort sett gått til kjente og kjære plasser på sør og østlandet. Jeg begynner med en tur til Blefjell for ca en måned siden. Jeg og Fredrik Stige dro fra Sandefjord tidlig 8. juli. Og allerede før klokka hadde passert seks hadde vi fått våre første bilder. Et rådyr stod og beitet på et jorde, våt i pelsen etter en fuktig natt.


Så bar det innover i landet, og noen få timer senere hadde vi parkert bilen og var klare for å ta bena fatt. Blefjell lå badet i sol, og personlig gledet jeg meg stort til å tråkke innover i det flotte fjellområdet for første gang. Vi gikk inn fra østsiden av fjellområdet i retning Eriksbu, ei hytte som hvem som helst kan benytte seg av, og en Lirype hilste oss velkommen på veien opp.


Vel framme ved hytta, satte vi fra oss sekkene og tok oss noen minutter. Innsektene svermet rundt oss, og jeg fant fort ut at t-skjorte og kortbukse ikke er å foretrekke under slike forhold. Noen som derimot satte pris på alle innsektene var gulerlene som holdt til rett utenfor hytta. De trengte ikke anstrenge seg stort for å få i seg litt mat.



Etter å ha brukt litt tid på gulerlene, gikk turen til fjellområdet nord for Eriksbu. Skyene ble stadig tyngre og heipiplerka skulle snart få merke de første vanndråpene.

Vi visste at det var mulig å støte på villrein her oppe. Men det ble kun med sporene denne gangen. Heipiplerke og Steinskvett så vi til gjengjeld mye av, og flere ungfugler var også å se i terrenget. Himmelen ble stadig mørkere, og snart regnet det både på oss og på fuglene.


Dagen etter startet med sol, og utenfor hytta var gulerlene i gang med frokosten.

Denne dagen gikk turen sørover fra Eriksbu. Været var godt, men tåkedottene stod i kø, og det var til tider meget dårlig sikt. Heller ikke denne dagen fikk vi se villrein. Men vi fant flere flotte gevir i området. Ringtrost var det bra med i fjellet, og vi hørte ofte Heiloens sørgmodige pip.

Takker Fredrik for en flott fjelltur med fine opplevelser. Kan fort bli flere turer til dette området, da jeg med tid og stunder flytter til disse trakter.