onsdag 10. august 2011

Gjøvdal: Rådyr i brunst

Har brukt mye tid i Gjøvdal i sommer. Og noe av det beste jeg vet, er å ferdes i skogene i begynnelsen av august når rådyra er i brunst. Å rusle rundt i skogen før soloppgang og høre rådyrbukken brøle er en ubeskrivelig opplevelse.

Å komme seg tidlig opp er en nødvendighet dersom man ønsker flotte opplevelser. Og på denne tida er det mye rådyr å se. Og jeg kan se at rådyrbukken i større grad holder seg i nærheten av sin utvalgte på denne tida. Det er tydelig at noe er i ferd med å skje.


Men i disse dager starter bukkejakta, noe som jeg personlig ikke ser på som noe høydepunkt. Snarere tvert imot. Slik jeg ser det kan ikke naturopplevelse og jakt på noen som helst måte sammenliknes. Og en av mine flotteste naturopplevelser har jeg hatt i nettopp Gjøvdal, da jeg et lite magisk øyeblikk stod ansikt til ansikt med en flott rådyrbukk på bare 5 – 6 meters hold.


Det er også en helt egen stemning i skogen idet sola står opp. Og med det fuktige været vi har hatt denne sommeren blir det ofte liggende tåke i skogen til langt utpå morrakvisten.


Tidlig en morgen jeg var ute hadde jeg en spesiell opplevelse. Jeg snek meg ned i et skogholt i nærheten av et jorde der rådyra ofte beiter. Jeg tok opp en pinne fra bakken og begynte å gni den mot en trestamme, grafset litt i bakken samtidig som jeg gjemte meg så godt jeg kunne. Og jommen kom ikke rådyret løpende rett mot meg. Jeg så for meg et virkelig nærmøte med den flotte bukken. Men da den kom i nærheten virket det som den fikk snusen av meg og forsvant.
Uansett var det en flott opplevelse, og moro å se at lokkingen virket.



En annen morgen var jeg ute sammen med Miroslaw Kuba som opprinnelig er fra Tsjekkia, men som har bosatt seg i vakre Gjøvdal. Han hadde med seg en lokkefløyte for rådyr. Vi fikk også denne morgenen se to dyr. Men det ble ikke mye respons på lokkinga. Men selv om man ikke bestandig får det man er på jakt etter, så er det utrolig spennende å vite at mulighetene er der.


Senere samme morgen kjørte vi en tur for å forevige noe av kulturlandskapet før tåka lettet.
Det har vært noen flotte dager i Gjøvdal med mange opplevelser. Og det dukker garantert opp flere innlegg i tida som kommer.