torsdag 1. september 2011

Mølen: Høsten kommer

Da var september i gang, den første av tre høstmåneder. Og ute i skog og mark kan man nå se ting som tyder på at høsten så smått har begynt å feste grepet. Myrene i skogen blir gradvis varmere i fargen, dagene har blitt kortere, og på fjellet har bladene alt begynt å skifte farge.
Men allerede i august skjer det ting som vitner om hvilken årstid vi går inn i. Trekkfuglene flyr sydover på denne tida, og for mange fugle- og fotointeresserte er dette et stort høydepunkt. Nå samles de på kjente steder for å få med seg trekket.  Og Mølen er et av stedene som ofte besøkes på denne tida. Og jeg rakk selv et par turer hit før jeg flyttet nordover.

Det er ikke bare oss fugleinteresserte som er på jakt etter fugl. Reven er også i samme ærend. Men for reven handler ikke dette om fornøyelse og rekreasjon, som det gjør for oss. For reven handler dette om kampen for å overleve.


Spesielt mange arter fikk jeg ikke krysset av på mine få turer, men jeg hadde allikevel noen få nærmøter med noen av vaderne. Brushane var en av dem. Og det var på kvelden vi traff dem, jeg og Rune Olsen på en av turene hit. Og vi rakk akkurat å ta noen bilder av dem før sola gikk ned.



Stær var det også mye av på Mølen. Små og store flokker som suste over hodene våre. Utrolig flott å se hvordan de flyr rundt som en eneste stor organisme, selv om disse flokkene ikke kan sammenliknes med flokkene som bygger seg opp for eksempel i England og Danmark på høsten. Nesten fort gjort å glemme at dette er fugler som ellers lever i små familier. (anbefaler en titt på denne lille filmen)

Myrsnipe var en annen fugl som ofte var å se i strandkanten, flere ganger sammen med andre arter, som for eksempel polarsnipe og sandlo. Og myrsnipene var nok de fuglene som viste størst tillit.

Det var mye skiftende vær på Mølen i august, men ved et par anledninger stilte myrsnipene opp i sollyset.


Nå ser jeg fram til høsten med mindre innsekter, behagelig temperatur, og ikke minst de flotte fargene. Og dersom alt går etter planen starter jeg høsten med en telttur i helga.