søndag 30. oktober 2011

Flukt fra hverdagen

Vi lever i en hverdag, som til tider kan oppleves som både hektisk og stressende. Da er det godt å ha et sted å gjemme seg, et sted å bli borte. For min del flykter jeg da til skogs. For der føler jeg at jeg blir borte. Og jo eldre skogen er, jo bedre er det.

Og det skal helst ikke være spor av folk i det hele tatt. Ingen bålrester, ingen søppel og ingen stier annet enn de stiene som dyrene selv har laget. Den minste lille ting som minner om folk legger en demper på stemningen. Slike områder er det langt mellom, selv her i Norge. Men noen plasser har fått stå i fred over lengre tid, og det er disse plassene jeg søker etter når jeg trenger et avbrekk fra hverdagen.


Jeg kan ikke tenke meg bedre rekreasjon en å sitte i gammalskauen å høre lyden av trær som knirker i vinden, eller lyden av rennende vann fra skogsbekken. Eller følelsen av å gå lydløst over den mosegrodde skogbunnen mellom enorme graner og bare høre på stillheten. For et par uker siden besøkte jeg Knut Børge og et av hans favorittområder. Et nydelig område, med gammalskau og flotte bekkedaler. Og det er fra dette området de fleste bildene i dette innlegget kommer fra.

Å vandre langs en bekk i gammalskauen er en opplevelse i seg selv. Noen steder er så frodige, at de minner mer eller mindre om en jungel. Og noen steder er så flotte at man skulle tro de var iscenesatt. Å gå rundt med kamera i slike omgivelser er spennende. Og å prøve å fange de flotte motivene på kamera er ikke lett, men det gir allikevel turen en ekstra dimensjon.

Man får naturen så tett på når man ferdes i slikt terreng. Men enda nærmere kommer naturen når man tar seg tid til å sette seg ned. For et par dager siden satt jeg i skogen igjen, ja jeg var nesten nær ved å duppe av, da jeg plutselig hørte noen som gikk i skogen bak meg. Det viste seg å være to hjorter som enda ikke hadde oppdaget meg. Men idet jeg reiste meg opp, tok de raskt til beina og forsvant nesten lydløst mellom trærne. De liker nok ikke å treffe på folk i skogen... de heller.