mandag 17. oktober 2011

Snasahögarna: Et stykke vakker natur.

Det er tidlig lørdag morgen og gradestokken har krøpet godt under frysepunktet. Jeg har kjørt omtrent en time østover fra Hegra og over riksgrensen til Sverige, og ved Enafors tar jeg av hovedveien.
Enan er den største elva i området, og snor seg gjennom vakker natur omgitt av gammalskau og endeløse myrområder. Sola titter over horisonten, og de første solstrålene kaster et varmt lys på gammalskauen, og nede på elva ligger sangsvanene og gir fra seg noen forsiktige trompetlyder.


Sola kryper stadig høyere opp og treffer etter hvert sangsvanene. Og noen magiske sekunder ser det nesten ut som om sangsvanene selv er lyskilden.


Litt høyere opp i terrenget har vinteren så vidt meldt sin ankomst. Og ingenting, selv ikke sangsvanene på Enan, er vel renere og hvitere enn fjellet når den første snøen har lagt seg. Og nå har snøen lagt seg i Snasahögarna. Dette flotte fjellområdet er selve landemerket i området, med Storsnasen som ruver høyest med sine 1461 moh.



Getryggen med sine 1382 moh blir liten til sammenlikning, men den er vel så flott når den har fått på seg vinterdrakta.

Det er også reindrift i området, og tamreinen er et trivelig innslag i den flotte naturen. Og på størrelsen å bedømme, er det tydelig at dyra her har det bra. Jeg treffer på tre flotte dyr på ei lita myr inne i skogen.



Inne i gammalskauen får man naturen litt tettere på. Og her treffer jeg på de artene jeg forventer å treffe i slikt terreng. Både svartspett og tretåspett holder til her, og lavskrikene ser også ut til å trives godt. Og en av dem har funnet sin plass i sola.

En liten flokk med konglebit, har tydeligvis også funnet seg til rette i dette området for en liten stund. De beveger seg fra tre til tre, og noen ganger ned i snøen og er tydeligvis opptatt med å få i seg mat.

Snasahögarna og skogene rundt har etter hvert blitt et av mine favorittområder. Og jo mere man lærer seg et område å kjenne, desto mere spennende blir det. Og jeg gleder meg til å besøke landskapet her gjennom vinteren