tirsdag 11. oktober 2011

Villrein og Troll i Forollhogna

Da var det dags for en oppdatering fra denne kanten igjen. Og jeg starter med turen jeg og Fredrik Stige hadde til Forollhogna for et par uker siden. Basen på turen var ei hytte et stykke inn i fjellet, og planen var reinsdyrbrunst, og bukker som slåss. Men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.

Men reinsdyr ble det. Allerede første morgen fikk vi nærmøte med en ensom bukk. Bukken hadde en skade på høyre øye, sannsynligvis som følge av en kamp.

Da kvelden kom, fikk vi besøk. Plutselig stod en liten bukkekalv rett utenfor vinduet, og den ble værende i området hele natta. Dagen etter fant vi kalven igjen bare 50 meter fra hytta. Det var ikke andre reinsdyr å se i nærheten, så vi valgte å følge etter den lille kalven.

Og til vår store overraskelse, førte den lille kalven oss rett bort til to flotte bukker et stykke unna. Reinsdyra på Forollhogna er nok ikke spesielt sky, men det var tydelig at hormonene også spilte en rolle da en av bukkene kom snøftende mot oss. Men da den fant ut at det var snakk om folk, snudde den om og tok en annen retning. Den lille kalven derimot så ut til å bli godtatt av de noe eldre vennene, og fulgte med dem videre.

På ettermiddagen samme dag, skjedde det noe helt spesielt. Vi var så heldig å få et glimt av selveste Forolltrollet. Hvordan trollet ble til sier historien ingenting om, men det sies at han har vandret rundt i fjellet her i over 300 år. Og han bærer tydelig preg av den høye alderen. Han er 3 meter høy, men lut i ryggen, og han viser seg normalt aldri for folk. Og så vidt jeg vet, er han aldri tidligere fotografert.

Jeg og Fredrik turte knapt å gå å legge oss den kvelden. Og med Forolltrollet i området, bestemte vi oss for å dra hjem dagen etter. Det har vært mye lemen i fjellet i år. Og på vei nedover tok vi oss tid til å sitte litt i ro, og det tok ikke lang tid før de små gnagerne godtok de nye naboene. Moro å studere de små dyra og deres naturlige atferd på nært hold.

Selv om det ikke ble noe reinsdyrbrunst denne gangen, var det en flott tur med både gode og litt skumle opplevelser... Og blir det tid, tar jeg gjerne turen til Forollhogna igjen neste høst.