lørdag 26. november 2011

Vær og vind i fjellet

Jeg velger også denne gang å sette kursen mot Snasahögarna i Sverige, og etter å ha satt fra meg bilen, går jeg inn til et lite vann ved foten av fjellområdet. I det jeg er nesten framme ser jeg to ryper. De slipper meg overraskende nært før de tar til vingene, og jeg får tydelig sett den flotte fjærdrakta som de har på denne tida.
Jeg tar dagens frokost i kraftig vind mens jeg venter på at sola skal dukke opp. Og et lite øyeblikk lyser sola opp Storsnasen før snøbygene tar over.



Det skifter fra sol til snøstorm på bare få minutter. Og det er en flott opplevelse å se hvordan kulissene forandrer seg på så kort tid. Og jeg får ikke noe mindre respekt for fjellet når jeg får oppleve det på denne måten.


Høsten er i ferd med å takke for seg, og vinteren legger sakte men sikkert sitt lokk over tjernet. Og nå er det nok ingen vei tilbake. I alle fall ikke her oppe i høyden.


Det har vært en fin høst i og rundt Snasahögarna, og nå ser jeg fra til å spenne på meg ski eller truger og oppleve landskapet i vinterdrakt.