søndag 5. februar 2012

Et sted å slappe av!

Et sted i Trøndelag, langt inn i skogen, har jeg laget til en liten foringsplass. Jeg begynte seint, så spesielt mye fugler er det ikke, og det kommer det vel heller ikke til å bli. Men dette får være en plass for rekreasjon og stille stunder. En plass å rømme til når hverdagen blir hektisk. Og hvem vet… Når man først sitter der, ja så kan det jo hende det dukker opp noe. Søndag morgen dro jeg opp dit for å se etter spor og slappe litt av. Oppe på myra hadde sola akkurat begynt å farge himmelen i rødt, og jeg ble sittende i utkanten av myra for å nyte øyeblikket.

Så hoppet jeg inn i teltet, i håp om å få se dyr. Og riktig nok fikk jeg litt besøk på morrakvisten. En enslig nøtteskrike kom og forsynte seg av mandlene. Og et ravnepar holdt et luftshow jeg ikke har sett maken til tidligere. Hva kunne grunnen være til denne spesielle atferden? Ravnene hekker tidlig, så kanskje var det allerede nå et første tegn på at hekkingen snart er i gang. Også hønsehauken fikk jeg se på tur tilbake. Og spor etter elg, rev og hare var å finne overalt. Kanskje blir teleobjektivet med neste gang…