lørdag 24. mars 2012

Fra Flom til Fjæreplytt

Atter en dag med regnvær er over. Og det har vært mange slike dager i det siste. Natt til fredag var begeret fullt. Stjørdalselva rant over sine bredder flere steder, og det er nok mange huseiere i området som har sitt å stri med i helga.


Jeg derimot, tok fredag morgen turen vekk fra vannmassene og satte kursen mot Tautra, med et lite håp om å få se fugler på trekk… og kanskje et glimt av sola. Tautra er et yndet sted for mange fuglekikkere, og øya ligger i Frosta kommune midt i Trondheimsfjorden.

Det første jeg fikk se da jeg ankom øya var en sel langt ute i vannet. Jeg tok det for gitt at dette måtte være en Steinkobbe, men da jeg kikket i søkeren, så jeg fort at denne virket større. Og jeg kom til slutt frem til at dette måtte være en Havert. En flott opplevelse, da dette er mitt første møte med denne selen! Og jeg så flere hoder lengre ut, men å få gode bilder var ikke lett.

Ingen fuglekikkere var å se denne dagen, og jeg setter bestandig pris på å få være litt alene. Regnværet holdt seg også unna til å begynne med, men de tunge skyene var faretruende nær. Og skulle jeg ha noen fuglebilder, så måtte jeg snart sette igang.



Tjeld var det mye av i området, virkelig mye. Men spesielt glad i nærkontakt er dem ikke.

Men jeg var heldig og fant en flokk med fjæreplytt i vannkanten. Og disse fuglene er ikke spesielt sky av seg. En flott opplevelse å komme så nær. Det ble stadig tettere mellom vanndråpene, men jeg rakk å få noen nærbilder av disse fuglene før jeg pakket ned fotoutstyret.