tirsdag 20. mars 2012

Sangsvaner i Kulturlandskap

Selv om det ligger snø på bakken i skrivende stund, ser det ut til at vinteren omsider har sluppet taket. Det er tydelig at våren er i ferd med å feste grepet, og man behøver ikke dra langt for å få gode naturopplevelser på denne tida. Sist lørdag valgte jeg å bruke fridagen rett utafor døra. Å bevege seg rundt i kulturlandskapet på denne tida av året kan by på mange flotte opplevelser.


Sangsvanene har inntatt åkrene her i Stjørdal, og på lørdag fant jeg en flokk på nesten hundre sangsvaner. Og så lenge jeg holdt meg i bilen, brydde sangsvanene seg lite om mitt nærvær. Med så mange sangsvaner samlet på en plass, blir naturopplevelsen desto mer intens. Noen letter, mens andre svaner kommer til.  Og lyden av alle disse svanene er også en opplevelse i seg selv.



Det er hyggelig å få besøk av disse fuglene i kulturlandskapet, og spennende å fotografere fuglene i dette miljøet. Men sangsvanen er en villmarkens fugl, og skal nok hekke på langt vakrere og mer bortgjemte plasser enn her i bondeland. Og når jeg sitter der og studerer fuglene på nært hold må jeg tenke tilbake på en tur jeg og min bror hadde for et år siden, da vi fant et par hekkende sangsvaner i et skogstjern langt inne i skogene i Härjedalen i Sverige. Det var andre kulisser det…


Man kan treffe på mye rart på denne tida. Og det var ikke bare sangsvaner på åkrene denne dagen. Jeg var også så heldig å få oppleve en liten flokk med tundragjess, som hadde slått seg ned i en liten dam.

Kulturlandskapet har mye spennende å by på. Bygninger kan også være spennende som fotomotiv. Og når menneskene ikke tar vare på dem, så er det naturen som tar over. Dette skjulet har nok sett sine beste dager.