søndag 11. mars 2012

Spennende spor i Snasahögarna

Dagen etter at jeg kom hjem fra Dovre, tok jeg igjen turen til fjells. Med mye regn og snøsmelting i lavlandet, er det deilig å kunne dra opp i høyden der det fremdeles er godt vinterføre. Jeg var oppe på fjellet i god tid før sola stod opp, og jeg spente på meg trugene til lyden av skrattende ryper.


Å se etter spor er bestandig spennende om vinteren, og det er ikke bare levende vesener som setter spor i landskapet. Når vinden feier over fjellviddene kan de flotteste tegningene dukke opp. Og kombinert med flott lys, kan det by på mange spennende motiver.



Etter en god tur opp i høyden, gikk turen ned igjen. Og til min store overraskelse fikk jeg nok en gang se spor etter jerv, bare to dager etter at vi fant jervespor på Dovre.


Det var også flere dyr som hadde satt igjen sine spor på fjellet. Både rypespor og harespor var å finne flere steder, ja… også mine egne trugespor selvfølgelig.