fredag 20. april 2012

Snasahøgarna: Ryper i Vinterland

Jeg gleder meg like mye over denne tida hvert eneste år. Og det er gjerne orrfugl og tiur som er i fokus. Men når veien til orrfuglleiken foreløpig ikke er i kjørbar stand, så må man ty til andre reisemål. Og sist helg gikk turen nok en gang til våre naboer i øst.


Jeg har etter hvert lagt bak meg mange turer til Snasahögarna. Og denne gangen dro jeg og Kim til Storulvån Fjellstasjon. Dette er et populært utgangspunkt for turer i fjellet, og vi var ikke alene i fjellet denne dagen. Men selv om jeg liker meg best alene i naturen, så kan mennesker i fjellet by på mange spennende motiver.

Men det er ikke bare mennesker som beveger seg i området. Rypene virker å være svært aktive på denne tida. Og ryper er absolutt en fullgod erstatning når orrfuglene uteblir.


Hvor mange ryper vi så på en dag er vanskelig å si. Men den største flokken vi så, var på over 30 ryper.



Jeg har lenge ønsket meg bilder av rype i vinterdrakt. Og en av fuglene lot dette ønske bli til virkelighet, og slapp meg ganske nært. Litt brune flekker på halsen vitner om at vinteren snart blir til vår, og kanskje blir det flere ryper i tiden som kommer.

Selv om det fortsatt ligger mye snø i området, så er det ingen tvil om at det våres her oppe. Dagene er lange, og når sola først kommer fram, så varmer den godt.



Elvene blir stadig større, og før vi drar tilbake for denne gang fikk vi se to fossekaller, som holder til i elva på bildet under. Kanskje er også de i gang med å stifte familie.