torsdag 10. mai 2012

Siste forsøk på orrfuglleiken

Så var dagen kommet for mitt andre forsøk på orreleiken, og kanskje siste for i år…
Det var mindre snø i terrenget nå, og det var fint å ta seg fram. En halvtime etter ankomst sto teltet klart. Og på en liten stol på utsiden satt undertegnede og nøt vårkvelden.


En reinsdyrsflokk gikk og beitet i utkanten av myra på andre sida, trostene sang med sin dype og klare røst, og det var ikke så mye som et vindpust i lufta. Bare denne kvelden i seg selv var verdt turen. Bedre kan man neppe ha det.


Kvelden ble avsluttet med en rusletur langs den stilleflytende elva som renner gjennom myra. Og med ro i sjela krøp jeg ned i påsan, spent på hva som ventet dagen etter.

Og allerede kl 0300 ble jeg vekket av vingeslag og buldring foran teltet. 10 fugler kunne jeg se, og makan til liv på en orreleik er det lenge siden jeg har sett. Fuglene bakset og slo så fjæra føyk.



Da lyset var brukbart var de fleste vekk. Men noen ble værende igjen. Og om bildene ble preget av litt støy, så var dette uansett en stor opplevelse. Slik opplevelser kan ikke beskrives med ord. Det må bare oppleves!