lørdag 16. juni 2012

Fuglelivet på Dovre

Dovre er ikke bare moskusens rike, men også et fantastisk område når det gjelder fugl. Tredje dagen fant jeg og Rune en plass på kartet som vi hadde lyst til og utforske litt. Vi gikk ikke langt fra veien denne gangen, før vi slo opp teltene. Mogopen, som jeg hadde håpet å få noen fine bilder av, var det mye av. Men alle sammen hang dem med hodet. Plantelivet i det hele tatt var nok ikke skikkelig i gang. Men vi fant en liten klynge med det jeg mener må være Fjellnøkkelblom.






En liten fjellbekk førte oss opp til et litt større vann. Og der det er vann, er det fugl. Og selv om vi ikke fikk bilder av alle, så fikk vi se en rekke spennende arter i området. Fuglene som dominerte var Løvsanger, Steinskvett, Heipiplerke, Gulerle og Blåstrupe. Ellers så vi blant annet Varsler, Myrhauk, Rødstilk, Krikkand, Siland, Stokkand, Brunnakke, Storlom, Møller og Gråtrost for å nevne noen.



Jeg er nok ikke alene om å ha Blåstrupa som en av mine favoritter. Og den var det overraskende mange av i fjellet. Har aldri før sett så mange av den. Og på morgenkvisten dagen etter gikk jeg meg en tur i området, og fikk til slutt mine Blåstrupebilder.


Siste kvelden med Rune fikk vi også prøvd oss på den flotte Rødnebbternen, før sola til slutt gikk ned. Så var det bare for Rune å vente på toget. Jeg for min del hadde fortsatt noen dager å se frem til i fjellheimen, og om ikke lenge var Fredrik Stige på plass på Dovre han også. Og møte med blant annet Boltit og flere Moskus håper jeg å få formidlet om ikke så lenge.