fredag 24. mai 2013

Vår i Bøkeskogen

Pinsehelga for en uke siden tilbragte jeg hjemme hos mine foreldre i Sandefjord. Og litt fotografering ble det selvfølgelig tid til. Jeg har bestandig hatt sansen for kortreist natur, og har stor respekt for de fotografene som ikke trenger å dra jorda rundt for å få unike naturbilder.
Her i landet er vi så heldige at vi har fantastisk natur rett utafor døra, uansett hvor man bor.


Vestfold har mange flotte naturperler å by på. Bøkeskogen er uten tvil en av dem, og er særegent for dette fylket. De kanskje mest kjente, er bøkeskogen i Larvik og Gullkronene i Tønsberg. Men jeg har min egen lille favoritt hjemme i Sandefjord bare et par minutter fra der jeg har vokst opp. Her er det ryddig på skogbunnen og fin avstand mellom trærne. I tillegg er det også et par gravhauger i området. De fire første bildene er fra denne skogen.










De to siste bildene er fra bøkeskogen på Fokserød bare noen minutter unna. Dette likner mer på de store bøkeskogene i Larvik og Tønsberg. Og er det noe her i landet vi kan kalde for jungel, så må det jo være bøkeskogen om våren. Det er en utrolig flott opplevelse å vandre i disse skogene omgitt av grønne løv på alle kanter. Og de som ikke har vært i bøkeskogen, får ta seg en tur til Vestfold.