lørdag 21. juni 2014

Ei natt på Skrimtoppen

Så var det omsider klart for en telttur igjen. Det var for lit over en uke siden at jeg pakket sekken med telt og fotoutstyr, og satte kursen mot Skrimtoppen. Jeg liker godt å bruke nærområdet når jeg drar på tur, og det var planen denne gangen også. Skrimtoppen ligger på vestsida av Skrim Naturreservat. Turen opp fra Ravalsjø, der jeg parkerte bilen, er ikke så lang, men den er bratt. Og med noen ekstra kilo på ryggen, brukte jeg fort et par timer på turen. Men det var verdt slitet. En fantastisk utsikt åpenbarer seg i alle retninger idet jeg kommer opp, og her skal det bli godt å tilbringe natten. Veldig ofte når jeg ligger ute, legger jeg meg ved et vann, eller en annen plass nede i skogen. Men å legge seg på en slik høyde, gir en litt annerledes opplevelse, og andre motiver enn det jeg er vandt med.









Og det ble en fantastisk flott kveld. Sola passerte Gaustadtoppen, som jeg kunne skimte i horisonten, og gikk ned. Og sola hadde ikke mer en rukket å gå ned i vest, før månen tittet frem i øst. Det var fullmåne denne kvelden, og selv om det blåste litt der oppe, så la ikke det noen demper på den flotte stemningen.


 
 


 


 
Morgenen etter ble akkurat like fin som kvelden før. Og idet sola hadde tittet fram, startet jeg hjemturen. Og som punktum på den flotte turen, fikk jeg en flott opplevelse på veien ned, da jeg fikk se elgen på bare noen få meters hold. Nede ved Ravalsjø, hadde lyset akkurat nådd tretoppene, og det lå fortsatt igjen litt tåkedis over vannet.