mandag 9. juni 2014

Tilbake i Gjøvdal

Denne helgen var jeg omsider tilbake i Gjøvdal igjen. Og halv fem søndag morgen tok jeg meg en tur nedover i dalen. En slik tidlig tur har jeg tatt utallige ganger i denne dalen, og det byr bestandig på fine opplevelser og vakker natur. Det første jeg ser når jeg kommer ut på er et par elger som står nesten helt inntil veien og beiter. Og jeg rekker akkurat å ta et bilde ut av vinduet før de stikker til skogs.




Litt lengre ned kjører jeg inn en smal skogsbilvei, som snart ikke lenger er egnet for annet enn traktor. Men jeg tar sjansen likevel, finner en liten plass til bilen og rusler innover et område jeg liker godt. Her er furuskog og flotte myrområder, og innimellom dukker det opp små idylliske skogstjern. Og hvis nøkken finnes, så tror jeg det må være her jeg finner den.







Sola er i ferd med å treffe åsene rundt dalen. Og det er nok der den sitter… gjøken som jeg hører et stykke unna. Men nede på myrene har sola fortsatt ikke fått tak, og over tjerna og der elva renner stille, henger fortsatt tåka igjen og skaper den stemningen jeg er ute etter.




Har ofte drømt om å få se elgen ute på en av disse myrene og kanskje langs med vannet i det sola bryter igjennom. Og jeg fikk se elgen denne gangen, men dessverre et stykke unna de fineste plassene. Den var nok også litt skeptisk til fotografen, og viste dette tydelig ved å legge på ørene.









Etter hvert bikker sola åskammene, og lyset trenger inn til skogbunnen. Tåken forsvinner som… ja… som dugg for solen. Og på et blunk er det trollske og mystiske landskapet forvandlet til et landskap badet i sol med lystig sang fra trepiplerker og løvsangere.

 
Det blir nok flere turer til Gjøvdal denne sommeren. Og det blir nok flere tidlig turer som denne… Tidlig, tidlig på morrakvisten.